Skip to content Skip to footer

Finland Gravel | FNLD GRVL

Gravelen n Finland

Finland Gravel: de 1e editie

Finland Gravel of beter gezegd FNLD GRVL is een goednieuwe gravelrace welke voor het eerst werd gehouden op 10 juni 2023 te Lahti in Finland. Deze datum was niet zomaar tot stand gekomen; het evenement moest namelijk plaatsvinden in een vrij weekend van Formule 1-coureur Valtteri Bottas.
Hij is namelijk het brein achter Finland Gravel samen met het team achter SBT GRVL.

Na zijn deelname aan SBT GRVL in Colorado in 2021 bundelde Bottas zijn krachten met het SBT GRVL-team om deze unieke stijl van Amerikaanse gravelraces naar Europa te brengen. Bottas was vastbesloten zijn thuisstad Lahti in Finland en haar zeer mooie gravelpaden in de schijnwerpers te zetten.

Finland Gravel | FNLD GRVL

Onze deelname aan FNLD GRVL 2023

Wat begon als een leuk ideetje werd uiteindelijk werkelijkheid…
Gravel Grinders Leon, Froukje, Jolanda en Marco gaan naar Finand!

Marco had het idee opgevat om deel te nemen aan Finand Gravel in Lahti. Hij wist het te verkopen als hèt gravel evenement georganiseerd door Valtteri Bottas en zijn meisje Tiffany Cromwell waar je bij moest zijn.
En voordat we allen volmondig ja konden zeggen waren de startnummers, bottocht en vakantiehuis al geregeld. We kunnen niet meer terug, dus op naar Finland!

Op weg naar Finland

Op dinsdag 06 juni vertrekken we richting Travemünde waar we op de boot richting Helsinki zullen stappen. Met nog zo’n 3 uurtjes te gaan tot de haven staan we stil op de snelweg door ‘n ernstig ongeval. Onze mede Gravel Grinders Leon & Froukje zien op de app dat we nog geen 10 minuten van elkaar verwijderd zijn en bellen ons dat ze ‘n tafeltje voor 4 hebben gereserveerd bij… ….The Burger King! 😅

Leuk om elkaar te zien en samen hapje te eten! Hierna gaan we verder op pad richting de haven.

Het inchecken bij de haven van Travemünde ging voorspoedig! Maar toen begon het wachten….
We konden inchecken vanaf 20.30 uur, dus we waren mooi op tijd! Alleen zouden we pas vanaf ca. 23.00 uur op de boot kunnen…

Op naar de shop dan maar!
Biertje hier, biertje daar!
Chippie hier, chippie daar!
Plasje hier, plasje daar!
En dan wordt het vanzelf 23.00 uur……

Na ‘n beetje tetris met de auto’s op de boot kunnen we eindelijk onze ‘suite’ opzoeken. Tassen en jassen worden gedropt en we zetten koers richting bar. Onder begeleiding van live muziek proosten we aan de bar op ‘n behouden vaart! Niet lang daarna liggen we op één oor…..

Onderweg op de boot

We slapen wat uit, want we worden natuurlijk niet gewekt door het zonlicht dat door de ramen komt…… En zo duurt de komende dag ook wat korter….😅
Na de brunch gaan we richting The Gym! Uurtje sporten doet ‘n mens goed en waarna de sauna en bubbelbad dik verdiend zijn!
Ikzelf (Jolanda) was als eerste (en op dat moment nog enige) in de sauna en besloot op zoek te gaan naar de jacuzie op het dek. Fotootje daarvan stond tenslotte in de brochure….
Vol enthousiasme trok ik de buitendeur open en daar sta je dan ineens halfnaakt op hèt bomvolle terras van deck 11….. Na een paar uurtjes relaxen in de spa vinden we elkaar weer (aangekleed) op het terras met ‘n flesje wijn….. En als dan het flesje leeg is nemen we nog ‘n biertje in het zonnetje voordat we aan tafel gaan….

Na het diner besluiten we om op het dek onder het genot van ‘n gin-tonic, te genieten van de ondergaande zon…
Nog één nachtje slapen en we zijn in Finland!

Finland in zicht!

Uitzicht op Finland vanaf de boot

Na ‘n uitgebreid ontbijt pakken we onze spullen in, zodat we klaar zijn voor vertrek. Op het dek is het in ‘t zonnetje heerlijk vertoeven! ☀️ En daar is dan eindelijk Finland in zicht!

Hup de auto in en op naar Asikkala!

De sleutel kunnen we pas om 16.00 uur ophalen, maar we proberen toch alvast ‘n poging te wagen… Op het opgegeven adres voor de sleuteloverdracht is het kantoortje gesloten en is er niemand aanwezig. Dan maar ff bellen…. Helaas sprak het vrouwtje geen enkel woord Engels en ik geen woord Fins, dus samen kwamen we er niet echt uit…. Er zit niets anders op dan te wachten tot 16.00 uur.
Leon en Froukje hadden onderweg ‘n soort winkelcentrum gezien met ‘n bakkertje. We besluiten daar koffie te gaan drinken en ‘n broodje te eten. We doen ‘n paar boodschappen en rijden vervolgens naar restaurant Majakkapaviljonki in ‘n haventje aan het Päijänne meer.

Na ‘n drankje en ‘n wandelingetje gaan we op pad voor poging 2 om de sleutel van ons huisje te bemachtigen….

Het is 16.00 uur!
En toch is het kantoortje nog steeds gesloten…. Dan maar weer ff bellen in de hoop dat er nu iemand opneemt die wèl Engels spreekt. Maar er neemt nu zelfs helemaal niemand op….
We besluiten om nog eventjes te wachten. Ik word gebeld en ja, ze spreekt gelukkig Engels. Nu blijkt er geen sleutel in het kantoortje te zijn, maar dat we slechts ‘n code nodig hebben… Met de code op zak gaan we richting ons huisje!

Na het verlaten van de snelweg komen we al snel op ‘n mooi gravelpad! Na 4,5km hebben we na ietwat zoeken in de bush bush dan eindelijk ons huisje gevonden…

Home Paapuuri ligt verscholen in de bossen aan het Vesijärvi meer; we genieten van het mooie uitzicht!

Spulletjes worden uitgepakt en het vuurtje voor de sauna wordt alvast opgestookt. Na ‘n gezellig avondje duiken we lekker op tijd ons mandje in!

Startnummers Finland Gravel ophalen

We hebben ietwat uitgeslapen en na het ontbijt gaan we op naar Lahti om onze startnummers voor Finland Gravel op te halen…

Op het sportterrein zijn we nèt op tijd voor het interview met de pro-racers èn natuurlijk Valtteri Bottas & Tiffany Cromwell! Ook pikken we de racebriefing nog ff mee.
Het laatste stukje vóór de finish schijnt nogal pittig te zijn, dus die gaan we ff inspecteren… Jemig, het is inderdaad ‘n serieus pukkeltje zo vlak voor de finish, welke naast de skischansen van Lahti ligt.

De startnummers zijn in the pocket! We lopen naar Lahti Harbour waar morgen de start èn de after-party zijn…

In de haven worden er al voorbereidingen getroffen voor de start èn de afterparty! Op het terras eten en drinken we wat; we hebben zin in morgen!!

Finland Gravel | FNLD GRVL 2023: D-Day!

Landschap Finland Gravel

De dag begon vroeg in de ochtend, om 05.15 uur Finse tijd. De wekker luidde en na een stevig ontbijt en verkwikkende koffie was het tijd om in te pakken en te vertrekken. Vóór 08.00 uur waren we klaar voor de start van onze 77 km FNLD GRVL. Het landschap van Finland is het perfecte decor voor een avontuurlijke gravel event.

De route loopt door een waar gravelparadijs met heuvelachtige secties die de ervaring soms transformeerden tot een ware achtbaanrit!

De verzorging onderweg was goed geregeld! Elke 25km koek en zopie..

Bij de eerste verzorgingspost werden we verrast door de kopgroep van de 177 km-race die ons passeerde, ondanks hun latere start.
Maar goed, wij trappen ook lekker verder genietend van het unieke landschap van Finland. In het begin fietsten we nog met z’n vieren samen, maar al snel ging ieder in zijn eigen tempo verder.

Na ongeveer 6 uurtjes zijn we alle vier over de finish!
Moe maar voldaan schuiven we aan bij ‘t afterrace-buffet en proosten op de goede afloop!

Na ‘n welverdiende douche gaan we weer richting harbour Lahti voor de prijsuitreiking! We zijn weliswaar niet in de prijzen gevallen, maar ‘n foodtruck festival laten we ons niet ontnemen…. Gezellig hapje en drankje met live muziek! Maar echt lang houden we het niet vol. dus wordt het tijd om naar bed te gaan!!

De route en meer….

Dagje relaxen

Ondergaande zon Finland

We slapen lekker lang uit, alsof we gisteren 77km gegraveld hebben…. Bij het ontbijt bespreken we de plannen voor vandaag! Kortom, we gaan relaxen!
De mannen gaan richting supermarkt om wat proviand in te slaan, terwijl de dames het vuur aanstoken voor de sauna. En na de sauna hoort natuurlijk ‘n plons in het meer!!
De avond sluiten we af met ‘n bbq onder leiding van bbq-master Leon…. Wat ‘n heerlijk relaxdagje! Morgen pakken we alweer de boot richting Duitsland…

De boot weer op!

Er is ‘n tijd van komen en ‘n tijd van gaan….
Een laatste ontbijtje in ons huisje en dan is het toch echt tijd om te gaan. Voordat we richting boot rijden slaan we eerst nog wat Finse biertjes in! Na het inchecken mochten we al best snel de boot op. Tassen in de cabine en het dek op; het is tenslotte lekker weer…
Leon & Froukje weten ons te verrassen met ‘n upgrade van de cabine; we hebben nu een kamer met zeezicht! En daar drinken we natuurlijk ‘n biertje op!

Om 18.30 uur schuiven we aan bij het buffet. Het valt ons op dat de kwaliteit en diversiteit van het eten verrassend goed zijn. Dus je hoort ons niet klagen….
En dan is het alweer bedtijd!

Bijna klokje rond geslapen….
Na de uitgebreide brunch settelen we ons op het dek in het zonnetje. Lekker boekie lezen en verder eigenlijk helemaal niets! En dan is het ineens weer tijd voor het diner…
Na de koffie slijten we de laatste uurtjes weer op het dek. Er komt land in zicht!

Rond 21.00 uur (lokale tijd) meren we aan in de haven van Travemünde. En rijden we vrij snel daarna al richting ons hotel in Siek!
Zoals afgesproken bel ik het hotel om aan te geven hoelaat we er ongeveer zullen zijn. Er is dan niemand meer, maar met ‘n code kunnen we naar binnen en de sleutels liggen netjes klaar.
We drinken nog ‘n gin-tonic op het verlaten terras van het hotel en gaan dan lekker slapen.
Morgen op naar Hamburg!

Auto’s kijken

Bedje op het vaste land slaapt toch beter dan op de boot…..
Na ‘n zeer gastvrij ontbijtje pakken we de spulletjes weer in en rijden richting Hamburg voor onze laatste stop!

De mannen wilden graag ‘n bezoekje brengen aan automuseum Prototyp nu we toch vlakbij Hamburg zijn…. Eerder had ik via de mail contact gehad met de vraag of we onze fietsen daar konden stallen. Ze op de auto achterlaten in ‘n parkeergarage was voor ons namelijk geen optie….
Gelukkig mochten ze mee naar binnen; niets stond ‘n bezoekje dus nog in de weg! Wat ‘n ontzettend gastvrij ontvangst en mooi museum! Genieten van al het moois… We drinken nog ‘n cappuccinootje, doen ‘n plasje en nemen afscheid van Leon & Froukje!

We rijden ieder weer naar ons eigen huisje!

Wat hebben we genoten!
Finland mag met recht een gravel-walhalla genoemd worden met z’n vele schitterende gravel paden! En als je dan toch een keer voor Finland kiest, dan is deelname aan FNLD GRVL echt aan te raden! De organisatie van het evenement de dagen voorafgaand, maar ook op de dag zelf is uitstekend geregeld. Finland heeft zeker ons gravel-hart gestolen!

Onze reis en meer…

Meestal gaan we met onze daktent op reis, maar voor deze keer hebben we ‘m thuis moeten laten. Toch hebben we deze fantastische reis vastgelegd op onze Polarsteps

Jolanda Voorthuis

Schrijft graag over fietsen
Kan geen dag zonder koffie
Houdt van droge wijn en dito humor