Skip to content Skip to footer

Trans Nederland Noord Zuid (TNNZ): Ons avontuur

Fietsen op de heide tijden TNNZ

Het ontstaan van de Trans Nederland Noord Zuid

Met een grote liefde voor fietsavontuur en de drang om Nederland op een unieke manier te doorkruisen, bedacht Willem de Wilde, een pionier in fietsavonturen en ‘bikepacker’, de Trans Nederland Noord Zuid (TNNZ) route. Dit gebeurde lang voordat “bikepacker” een bekende term was. Het idee was simpel: Nederland op de meest onverharde manier doorkruisen.
Het recept voor een uitdagend en boeiend fietsavontuur.

De TNNZ-route, die voor meer dan 75% bestaat uit onverharde wegen en zelfs een paar mountainbikeroutes doorkruist, was in eerste instantie alleen bedoeld voor mountainbikes. Nu, met de opkomst van gravelbikes, is de route ook geschikt voor andere avontuurlijke fietsers die op zoek zijn naar een unieke uitdaging.

Willem de Wilde heeft jarenlang de route zorgvuldig bewaakt en deelde deze alleen met mensen die het avontuur met respect aangaan. Dit was deels omdat sommige delen van de route officieel niet altijd toegankelijk zijn. Zijn betrokkenheid ging verder dan alleen het fietspad; het draaide ook om respect voor de omgeving en het landschap.

De TNNZ-route is niet vaststaand; integendeel, hij verandert voortdurend. Het landschap wijzigt, de bewegwijzering wordt aangepast, en nieuwe uitdagingen worden toegevoegd. Willem de Wilde hield de route permanent up-to-date, zodat avonturiers altijd de meest actuele en authentieke route konden rijden.

Als je geïnteresseerd bent in deze route moet je proberen toegang te krijgen tot de online gemeenschap van Willem de Wilde. Als je door de ballotage komt, kun je van hem de enige juiste en meest recente route ontvangen, compleet met zijn jarenlange ervaring en inzichten.

De Trans Nederland Noord Zuid-route is niet alleen een fysieke reis, maar ook een reis door de geschiedenis van avontuurlijk fietsen in Nederland. Het draait met name om respect voor het landschap en de gemeenschap die het doorkruist.

Ons TNNZ van begin tot eind

Ons plan voor de TNNZ

Na het lezen van een artikel van Bas Rotgans over de TNNZ had Marco deze direct op zijn bucketlist gezet. Concrete plannen werden maar steeds niet meer gemaakt tot die avond in de jacuzzi bij onze goede vriend David. Onder het genot van beers en burgers kreeg het plan steeds meer vorm en werd het uiteindelijk een feit! Wij zouden fietsen en David zou voor de nodige support èn camper van Westfalia Campercentrum zorgen!

Met het idee van Willem en een door ons zelfgebouwde route in Komoot werd er een datum gepland voor onze Trans Nederland Noord Zuid. De route hebben we in 5 ongeveer gelijke etappes verdeeld en daarbij plekjes om te overnachten gezocht en gereserveerd. In verband met Covid-19 hadden we eerdere vakantieplannen geparkeerd en werd TNNZ tot onze vakantie gebombardeerd. En ook David zou alle dagen meegaan en er zijn vakantie van maken.

Etappe 1 | 119 km |
Trans Nederland
Noord Zuid | Noordkaap – Schoonoord

Trans Nederland Noord Zuid Etappe 1 Fietsen in weiland

Op zondag in de middag vertrekken we naar de meest noordelijke camping van Nederland, zodat we op maandag direct aan onze tocht kunnen beginnen.

Het eerste stukje naar het beginpunt Noordkaap besloot David mee te fietsen. Hij is geen fietser, dus zadelpijn in de eerste kilometer!
De Noordkaap is het noordelijkste puntje van het vaste land van Nederland en bij het markeringspunt “Poort Kaap Noord” start dus onze TNNZ. Het eerste stuk leidt ons over verharde wegen tussen de weilanden door. Donkere wolken in de verte beloven niet veel goeds, maar we hebben geluk. Onze route gaat precies tussen 2 buien door en de regenjack kan in de tas blijven.

Na zo’n 40 kilometer rijden we in een weiland op een klein paadje langs het Eemskanaal. Het gras wordt hier steeds hoger en de ondergrond steeds drassiger. Na 3 kilometer ploeteren komt het einde van dit paadje eindelijk in zicht. We worden ietwat vreemd aangekeken door fietsers die bij de open brug staan te wachten als wij opeens uit het hoge gras tevoorschijn komen op, wat zij denken, onze racefiets. Na een kort praatje vervolgen we onze weg.

Al snel bereiken we het Knuppelpad. Het Knuppelpad is een houten vlonderpad van 750 meter dwars door het moeras van ‘t Roegwold. Bij het maken van de route in Komoot had ik vol enthousiasme dit knuppelpad ingetekend. Marco durfde het aan, maar zelf besluit ik de veilige route eromheen te nemen. ’t Roegwold is een mooi natuurgebied om te fietsen.

In Westerbroek scoren we bij het Van der Valk hotel een koffie met appeltaart en zijn we klaar voor deel 2 van de eerste etappe. Als snel bereiken we Nationaal Park Drentsche Aa en genieten we enorm van de mooie paden en omgeving. We gaan hier zeker nog een keer terug komen om te fietsen! Ondanks dat een paar paden zelfs met de gravelbike niet te doen waren door de enorme modderbaden..

Einde van de middag bereiken we de camping in Schoonoord waar de rode camper met David al op ons staat te wachten.

Etappe 2 | 94 km |
Trans Nederland Noord Zuid |
Schoonoord – Holten

TNNZ Etappe 2 Onverhard fietsen langs het water

Na een stevig ontbijt springen we onze gravelbike weer op voor etappe 2. Als snel duiken we het Sleenerzand in; een groot bosgebied in Drenthe. Richting Coevorden wisselen verharde en onverharde wegen elkaar af, maar de omgeving blijft om van te genieten. En dan komt ook het zonnetje nog eens door!

Met zo’n 30 km in de benen trakteren we onszelf op koffie met iets lekker op een terras in het centrum van Coevorden. Met de slagroom nog in onze mondhoeken zakken we  langs het Coevorden-Vechtkanaal we af richting Hardenberg. Relatief veel verharde wegen en paadjes, maar het uitzicht en de omgeving maken veel goed.
Voorbij Hardenberg rijden we door het Vecht en Beneden Reggegebied en fietsen zo richting de Holterberg in de Sallandse Heuvelrug. Eerder hebben we hier in de prachtige natuur mogen fietsen, maar nu kiezen we voor de snelste, of liever gezegd, kortste weg richting het zuiden. Eenmaal op de camping wacht ons een heerlijk drankje en een welverdiende warme douche.

Etappe 3 | 102 km |
Trans Nederland Noord Zuid | Holten – Kekerdom

Onverhard fietsen tijdens Trans Nederland Noord Zuid Etappe 3

Vanuit Holten doorkruizen we een klein stukje Borkeld; een natuurgebied bestaande uit grote heidevelden en zelfs hoogveen. Met het ochtendzonnetje dat tussen de bomen doorschijnt beginnen we vol goede zin, met ietwat zadelpijn, aan onze derde etappe. Benieuwd wat deze dag ons weer zal brengen. We worden getrakteerd op erg veel mooie onverharde paden. Wat is Nederland hier schitterend zeg!

In de buurt van Geesteren volgen we netjes de route richting rivier De Berkel. Tijdens het uitstippelen van de route leek het me blijkbaar een goed idee om een pad naast het water zuidwaarts te volgen. Maar dat bleek dus geen goed idee….
Het pad was echt onbegaanbaar en deed ons besluiten om weer om te keren en het “veilige” fietspad te volgen. Stukje verderop konden we toch nog stukje langs De Berkel fietsen en hebben deze vervolgens overgestoken om langs de Slinge verder te gaan.

Via een lang pad met mul zand bereiken we Stelkampsveld; onderdeel van het Europese netwerk van beschermde natuurgebieden: Natura 2000. De omgeving is hier echt prachtig. We zijn pas ca. 40 km op pad, maar we kunnen nu al zeggen dat etappe 3 mooier is dan 1 en 2 bij elkaar….

We hebben zin in lunch, maar komen tot de ontdekking dat het niet vanzelfsprekend is dat je zomaar een eetgelegenheid tegenkomt in the middle of nowhere! Note to myself: restaurant intekenen in de route! Maar met Google en een beetje omrijden kom je er ook.
In Veldhoek eten we op het terras een pannenkoek en kunnen we met een gevulde maag de rest van deze etappe aanvliegen. Bij Doetinchem fietsen we de Kruisbergsche Bosschen in; een bosgebied met rivierduinen en vennen. Het is leuk om op deze manier andere natuurgebieden te ontdekken.

Voordat we natuurgebied de Gelderse Poort bereiken fietsen we een klein stukje door Duitsland. Met het pontje steken we de Rijn over richting Millingen aan de Rijn. Nog een klein stukje over de dijk en we zien de rode camper al staan in het weiland in Kekerdom. We zijn over de helft!

Etappe 4 | 101 km |
Trans Nederland Noord Zuid | Kekerdom –
Boukoul

Fietsen op de heide tijdens TNNZ Etappe 4

Na een heerlijk gebakken eitje, door David gebakken, stappen we onze gravelbike weer op. Vanaf hier duiken we ook snel Duitsland weer even in. Het Reichswald is een glooiend gebied dat bijna alleen uit bossen bestaat en is best een beetje fris zo in de ochtend. Eenmaal weer in Nederland rijden voortdurend groen en grotendeels onverhard. Wat een genot!
Via het Nationaal Park De Maasduinen, waar Landgoed Bleyenbeek, De Groote Muijs De Gemeentelijke Bossen van Bergen en Landgoed De Hamert onderdeel van uit maken, fietsen we richting Venlo.

Het is hier echt een walhalla voor gravelbikers!  Marco herkent veel stukken van een rit die we eerder in dit gebied hebben gereden vanuit Groesbeek.

Onderweg eten we bij een picknicktafel ons broodje welke we die ochtend zelf hadden gesmeerd. Beter zo dan weer op zoek moeten naar een eettentje en “omfietsen”. Langs de Maas zakken we verder af naar het zuiden.  Het is een mooi lang onverhard stuk om te fietsen en het zonnetje breekt ook weer eens door.  Wat een schitterende etappe! Moeilijk om onder woorden te brengen, maar gelukkig hebben we de vele foto’s nog…
Zelf begin ik een beetje last van mij knie te krijgen en ben dus blij dat we snel de camping in Boukoul bereiken. Hapje, drankje en rust zullen me goed doen!

Etappe 5 | 76 km |
Trans Nederland
Noord Zuid | Boukoul – Drielandenpunt

Fietsen in Limburg tijdens Trans Nederland Noord Zuid Etappe 5

En dan beginnen we alweer aan onze laatste etappe van ons Trans Nederland Noord Zuid avontuur! Helaas heeft mijn knie nog niet voldoende rust gehad om volledig te herstellen, maar we laten dit uiteraard geen roet in het eten gooien! Dat doet het donkere weer wel….

Er hangen dikke wolken in de lucht en de eerste druppels beginnen al te vallen.

Gelukkig zetten de regenbuien niet echt door. In de buurt van Koningsbosch rijden we op mooie brede onverharde wegen tussen de weilanden door richting Sittard. Helaas speelt mijn knie weer op en besluiten we de kortste weg naar ons eindpunt te nemen. Het huilen staat me nader dan het lachen; kracht zetten is enorm pijnlijk. Marco ziet me stilletjes lijden en is zo lief me hele stukken te duwen.
Voordat we aan onze alternatieve route beginnen eten we eerst een broodje bij “Bie de Ger” in een dorpje net onder Heerlen. Typisch Limburgs broodzaakje waar alleen de regionale taal wordt gesproken; dit zorgt voor hilarische taferelen tussen de eigenaar, vaste stamgasten en Marco met z’n oer-Hollandse accent!

Na Heerlen begint het glooiende landschap serieuzere vormen aan te nemen. Het klimmen (en dalen) gaat nu echt beginnen! Hoewel we nu niet meer zoveel als mogelijk onverhard rijden, genieten we toch enorm van de prachtige omgeving. Na ongeveer 67km fietsen we Vijlen binnen; onze uitvalsbasis als we in de “bergen” willen fietsen en kamperen met onze daktent.

En dan na 76 km bereiken we na een flinke klim het Drielandenpunt; het eindpunt van onze Trans Nederland Noord Zuid! Hier staat David ons al op te wachten met een fles bubbels. Om het volbrengen van onze TNNZ te vieren drinken we een drankje op het terras en bewaren we de bubbels voor op de camping!

TNNZ is een echte aanrader!

Drielandenpunt Nederland tijdens Trans Nederland Noord Zuid

Zeer waarschijnlijk hebben we niet de “officiële” route gereden van de Trans Nederland Noord Zuid, maar één ding is zeker: het begin- en eindpunt komen zeker overeen! Het is een prachtige route door de vele mooie landschappen van Nederland en een klein stukje Duitsland.
Het is vrij makkelijk om de route te plannen in Komoot en aan te passen aan je eigen wensen en voorkeuren.

Onze keuze om de route op te splitsen in 5 etappes pakte voor ons goed uit. De lengte van de etappes gaf ons onderweg de ruimte om op ons gemak een kopje koffie te drinken of ergens te lunchen. Maar ook waren we daardoor lekker op tijd op de camping om te relaxen.

Kortom, de Trans Nederland Noord Zuid is zeker een aanrader voor de fanatieke gravelbiker! En ’n meereizende vriend met camper is zeker een aangename aanvulling met name voor de overnachtingen…

De route en meer…

Jolanda Voorthuis

Schrijft graag over fietsen
Kan geen dag zonder koffie
Houdt van droge wijn en dito humor